Schepen voert concept aanpak leegstand uit

Op 22 maart 2017, over deze onderwerpen: Middenstand

Open Vld en N-VA-ZAP zijn tevreden dat het stadsbestuur van Zottegem na bijna drie jaar hun voorstel om de leegstand in Zottegem aan te pakken in uitvoering wil brengen. Beide oppositiepartijen staan nog steeds achter hun idee en vinden het goed dat het stadsbestuur er nu werk wil van maken. ‘Drie jaar geleden klonk het wel mooi, maar geloofden ze niet in de concrete uitvoering ervan. Gelukkig zijn de geesten gerijpt’ merken Bart Lateur (Open Vld) en Matthias Diependaele (N-VA-ZAP) tevreden op.

Vorige week kondigde schepen Lieselotte De Roover (CD&V) een initiatief aan om pop-up stores onder te brengen in leegstaande handelspanden (14 maart 2017). Eigenaars van een leegstand handelspand zullen worden vrijgesteld van een leegstandsbelasting als ze hun pand voor een bepaalde periode willen ter beschikking stellen van een pop-up winkel. Daarmee wil ze een drieslag slaan: beginnende ondernemers ondersteunen, de leegstand aanpakken en onze stadskern commercieel versterken.

‘Dat klonk ons heel bekend in de oren’ aldus Bart Lateur. ‘Op de gemeenteraad van 19 mei 2014 hebben wij voorgesteld om het concept ‘Zottegem Zaait’ in toe voeren. Een zelfde concept om de leegstand aan te pakken met identiek dezelfde doelstellingen. We willen van Zottegem een ondernemersvriendelijke stad maken die haar ondernemers ondersteunt waar mogelijk. Op die manier kan onze stad een aantrekkingspool zijn voor jongen creatieve starters en ondernemers.’

De uitvoering van dit concept heeft zowel voordelen voor de eigenaar als voor de ondernemer. ‘De voordelen voor de eigenaar zijn: geen leegstandsheffing, een verhoogde kans op invulling van het gebouw, een verhoogde beweging rond het gebouw en onderhoud ervan’ stelt Matthias Diependaele. ‘De voordelen voor de ondernemer zijn: een minder risicovolle start op financieel vlak en een mogelijkheid om tijdelijk te proberen met gebruikszekerheid.’