Rechttrekking N42 Herzele van start in 2018!

Op 18 december 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit

Na decennia van stilstand en blokkeringen ligt het vast dat in 2018 de spade in de grond wordt gestoken om de N42 in Sint-Lievens-Esse (Herzele) recht te trekken. Dat stelt Vlaams volksvertegenwoordiger Matthias Diependaele (N-VA) na inzage van de meerjarenplanning van het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer (2016-2018).

N-VA minister van Mobiliteit Ben Weyts trekt de nodige middelen uit om flink te investeren in de mobiliteit in Vlaanderen en onze regio. Voor de uitvoering alleen wordt 11 miljoen euro gereserveerd in de planning. De rechttrekking van de N42 via een nieuw aan te leggen stuk gewestweg komt eindelijk in een stroomversnelling. “Dankzij de goede contacten tussen lokale N-VA afdelingen van Zottegem, Herzele en Geraardsbergen met het kabinet van minister Weyts is gelukt waar andere partijen nooit in slaagden.”, stelt Diependaele.

Lang verhoopte doorbraak

Voor de N-VA afdelingen van Zottegem, Herzele en Geraardsbergen is dit een enorme opsteker. Op geregelde tijdstippen vond de laatste maanden en jaren overleg plaats om dit dossier de nodige ruggensteun te geven. De aangehouden inspanningen worden nu beloond en de hele regio zal daar beter van worden.

Een heraanleg van de N42 die voor betere ontsluiting en verhoogde veiligheid moet zorgen, wordt al jaren gevraagd door het bedrijfsleven en de betrokken steden en gemeenten. De heraanleg is echter een dossier dat al decennia aansleept. De herinrichting stond al in de gewestplannen van 1978 ingeschreven. Maar tot op heden zijn er nog steeds bepaalde delen van de N42 niet afgewerkt, vooral de ‘upgrade’ van het wegvak Zottegem – Oosterzele en de rechttrekking te Herzele. Maar nu is er dus een doorbraak in de cruciale schakel te Herzele.

“Sinds de eerste plannen passeerden al 9 ministers. We zijn dan ook verheugd dat de eerste N-VA minister het dossier tot een goed einde kan brengen. Voet bij stuk houden en genomen beslissingen daadkrachtig uitvoeren zal de hele regio ten goede komen. We mogen ook niet vergeten dat de rechttrekking al vele miljoenen euro belastinggeld gekost heeft zonder gerealiseerd te zijn. De jarenlange onzekerheid en stilstand betekent werkelijk een ‘hold-up’ voor de hele streek.”, zegt Diependaele.

Nieuw stuk N42 in 2018 van start

Een nieuw stuk weg, op een paar honderd meter van het bestaande tracé, betekent de oplossing voor de drukke gewestweg die dwars door de dorpskern van Wijnhuize loopt. Heel wat jonge gezinnen kwamen daar de laatste jaren wonen in de overtuiging dat het drukke verkeer zou stoppen eens de nieuwe baan wordt aangelegd. Ze werden heel lang ‘in den draai’ gehouden. Maar nu hebben ze uitzicht op een geruster gevoel als ze zich minder zorgen moeten maken voor de veiligheid van hun kinderen op straat.  Want onaangepaste snelheden op het bochtig parcours zorgen daar voor vele ongevallen.

Het nieuwe stuk zal ook gescheiden stromen van traag of zwak vervoer kennen, met een middenberm om frontale botsingen uit te sluiten. Voor de leefbaarheid van Wijnhuize is het nieuwe tracé een absolute zegen.

Daarnaast betekent een betere doorstroming in de regio ook een belangrijk positief economisch signaal. Diependaele: “Vraag maar eens na bij de ondernemingen in Geraardsbergen hoe hard zij uitzien naar de rechttrekking. Ongetwijfeld geeft dit een nieuwe impuls voor onze regionale economie.”

Volgend jaar is in de meerjarenplanning 300.000 euro voorzien voor de benodigde onteigeningen. In 2017 gaat het om 500.000 euro. De uitvoering zelf is gepland voor 2018. Er staat dan liefst 11 miljoen euro gebudgetteerd.

“Vlot en veilig verkeer is cruciaal voor de leefbaarheid en de economische ontwikkeling van onze regio. Vandaag investeren om morgen mobieler te zijn: zo zien wij het graag”, besluit Matthias Diependaele.

Info :

Matthias Diependaele