Overdracht Zottegemse gewestwegen bijna rond. Nu tijd voor beleid!

Op 16 oktober 2017, over deze onderwerpen: Gentse Steenweg, Mobiliteit

Bijna een jaar geleden werd op de gemeenteraad groen licht gegeven aan de overdracht van een resem gewestwegen naar de stad Zottegem. Komende vrijdag staan de overdrachten op de agenda van de Vlaamse regering voor de finale go. “Nu moet de stad eindelijk beleid voeren op deze wegen en vooral de Gentse Steenweg”, reageert N-VA-ZAP fractieleider Matthias Diependaele.

Op de gemeenteraad van november 2016 werd besloten om de stukken gewestweg N462 Buke-Heldenlaan, N454 Godveerdegemstraat-Stationsplein, N42a Gentse Steenweg, delen van de Sterstraat, Astridstraat en Vosken aan de N42 en het Sint-Hubertusplein (N462) over te dragen van het gewest naar de stad. De Tweekerkenstraat maakt de omgekeerde beweging van Zottegem naar het Vlaams gewest. Aan de verschillende overdrachten is telkens ook een budget gekoppeld om aan de slag te gaan met deze wegen.

We verwachten nu een duidelijk engagement van de schepen van openbare werken en mobiliteit”, reageert Matthias Diependaele op de overdracht. “De tijd van het verschuilen achter de gewestwegen is voorbij. Op de gemeenteraad van november gaan we per weg navragen wat men met de overgekomen budgetten van plan is. Wij zien alvast enkele dringende werkpunten.”

De betonplaten van de Godveerdegemstraat zijn om te beginnen aan een serieuze opfrissing toe. Ook adequate fiets- en voetpaden ontbreken daar op vele plaatsen. Het gewest plant een aanpak van de Langestraat, dus het lijkt logisch dat de ingrepen samen sporen. Vooral op de Gentse Steenweg is snel ingrijpen primordiaal. Die overdracht sleept al vele jaren nodeloos  aan, tot ergernis van N-VA-ZAP. De weg moet dringend verkeersveilig gemaakt worden, in het bijzonder in de omgeving van het OLV-college campus Grotenberge.

We verwachten nu een duidelijk signaal dat de stad haar verantwoordelijkheid neemt om effectief een mobiliteitsbeleid te voeren. Met een duidelijk plan voor de nieuwe wegen, maar vooral snel een schop in de grond”, besluit Diependaele.