Nu graag snel veilige Gentse Steenweg

Op 23 november 2016, over deze onderwerpen: Gentse Steenweg, Mobiliteit

N-VA – ZAP vraagt de dringende uitvoering van de nodige veiligheidsmaatregelen op de Gentse steenweg (N42a) en de uitvoering van de herinrichting van de schoolomgeving in Grotenberge. “Nu de overdracht van de Gentse steenweg goedgekeurd werd op de gemeenteraad, moet de stad hier snel werk van maken”, vindt N-VA-ZAP fractieleider Matthias Diependaele

Op de gemeenteraad van maandag werd de overdracht van de Gentse steenweg (N42a) van het Vlaams gewest naar de stad Zottegem goedgekeurd. Eindelijk, want de onderhandelingen hierover hebben jaren aangesleept en dit ten koste van de levenskwaliteit en de verkeersveiligheid van lokale omwonenden. Overdreven snelheid is immers schering en inslag op de baan. Mits enkele kleine ingrepen zou dit al sterk kunnen verbeteren.

N-VA-ZAP trok al verschillende keren aan de alarmbel en deed o.a. het voorstel om de volle witte lijn te onderbreken zodat auto’s langs de weg kunnen parkeren. Uiteindelijk hebben de onderhandelingen geresulteerd in een overdracht van de weg. Daarenboven krijgt het stadsbestuur ook geld om de schoolomgeving van het Onze-Lieve-Vrouwcollege Campus Grotenberge veiliger te maken. In totaal gaat het om een budget van 628.142,34 euro.

Op de gemeenteraad vroegen we snel werk te maken van veiligheidsingrepen op de Gentse steenweg en de schoolomgeving. Nu laten ouders hun kinderen uitstappen en oversteken langs deze drukke weg met gevaarlijke toestanden als gevolg. Met het Vlaams budget kan de stad hier snel werk van maken. We hopen vooral dat men dit niet even lang laat aanslepen als de onderhandelingen”, zegt Matthias Diependaele.

Op de gemeenteraad kreeg daarnaast nog de overdracht van verschillende andere gewestwegen groen licht: N462 Sint-Hubertusplein, N454 Godveerdegemstraat-Stationsplein, N462 Buke-Heldenlaan en stukjes van de Sterstraat, Astridstraat, Vosken en de Veldweg. Voor de straten die overkomen van het gewest naar het stad, krijgt het stadsbestuur ook een som geld ter beschikking. De Tweekerkenstraat maakt de omgekeerde beweging en hier moet de stad dus geld ter beschikking houden voor het Vlaams gewest.

In totaal komt er een slordige 1.790.131 euro via mobiliteitsminister Ben Weyts naar Zottegem voor het ‘in goede staat brengen’ van voornoemde wegen. Let wel: het gaat hier om een trekkingsrecht. Deze bedragen kunnen dus enkel aangewend worden voor bepaalde op voorhand afgesproken werken. Zo wordt er een bedrag van 31.200 euro voor het plaatsen van 2080 m² aan klinkers op het Stationsplein voorzien. Een ingreep die, gezien de werken daar al gedaan zijn, niet meer hoeft plaats te vinden en waarvoor dus ook geen budget zal uitgekeerd worden.

N-VA-ZAP is opgetogen over de overeenkomsten tussen het gewest en de stad. “Deze wegen dienen immers in grote mate voor lokaal verkeer en horen als dusdanig thuis bij de stad. We hopen alvast dat ze vanaf nu worden meegenomen in het lokaal mobiliteitsbeleid”, besluit Diependaele.