Nieuwe hinderpremie voor kleine zelfstandigen

Op 13 juli 2016, over deze onderwerpen: Middenstand, Stadskernrenovatie

De kleine zelfstandigen van onze stad kunnen binnenkort iets geruster slapen in het geval er weer grote werken plaatsvinden. In het Vlaams Parlement werd vorige week woensdag namelijk de “automatische hinderpremie voor zelfstandigen bij werken” goedgekeurd. N-VA-ZAP fractieleider Matthias Diependaele ziet grote voordelen voor Zottegem, zeker na de recente ervaringen met de stadskernrenovatie.

De hinder die de werken aan het stadscentrum met zich meebrachten, zullen nog vele winkeliers en horeca-uitbaters vers in het geheugen zitten. Opgebroken straten zorgden in vele gevallen voor inkomstenverlies. Kleine zelfstandigen die zich hiertegen wensten in te dekken, moesten zich door de ingewikkelde procedures worstelen van de ‘inkomenscompensatievergoeding’. Die bracht veel administratieve rompslomp met zich mee en hield bovendien in dat de handelaar in kwestie zijn zaak moest sluiten om er voor in aanmerking te komen.

Vanaf 1 juli 2017 zullen onze handelaars automatisch gedurende een periode van 20 dagen een forfaitaire vergoeding van 2.000€ ontvangen en zijn ze niet langer verplicht om hun zaak te sluiten. Als ze toch hun deuren moeten sluiten, krijgen ze vanaf  dag 21 per kalenderdag nog eens 80€ extra. Bovendien worden ze vooraf verwittigd van hun recht op de hinderpremie. Een hele vooruitgang dus!

Op de vorige gemeenteraad werd duidelijk dat we in de toekomst nog te maken kunnen krijgen met opgebroken centrumstraten. Met deze nieuwe vereenvoudigde hinderpremie trekt Vlaanderen resoluut de kaart van de kleine zelfstandige. Daar kunnen we enkel blij om zijn, want van al te veel steun van het Zottegems stadsbestuur moet men niet rekenen”, stelt Matthias Diependaele.