"Nieuwe cultuurzaal tot 6 miljoen euro duurder"

Op 2 februari 2017, over deze onderwerpen: Cultuurzaal, Financiën en Begroting
Reactie N-VA-ZAP op onderstaand artikel: "het is jammer dat het artikel niet vermeldt dat de schepen van financiën tijdens de gemeenteraad heeft toegegeven dat de documenten verwarrend zijn. Dat wordt trouwens bewezen doordat alle oppositie-partijen dit anders gelezen hadden. Daarenboven moeten wij op de gemeenteraad voortdurend in debat gaan met de ambtenaren. De schepenen zelf kennen hun dossiers zelf onvoldoende om op onze vragen te antwoorden. We hebben zeer bekwame ambtenaren. Maar het is toch maar logisch dat politieke discussies onder politici worden uitgepraat. Het is volgens ons trouwens altijd de bedoeling geweest om de parking op het college te laten bouwen door privé-initiatief. Wat staat de prijs dan in de begroting te doen? Dat wordt ongetwijfeld de discussie op de volgende gemeenteraad."

Evert De Smet van N-VA/ZAP en Bart Lateur van Open Vld brengen in het vervolg beter een telraam of rekenmachine mee naar de gemeenteraad in Zottegem. Bij de bespreking van het budget voor de bouw van de cultuurzaal naast administratief centrum Sanitary gingen beide gemeenteraadsleden nogal de mist in en maakten ze een rekenfout van zes miljoen euro. “De meerderheid heeft voor de nieuwe cultuurzaal tien miljoen euro ingeschreven in de begroting. Daarmee willen ze een ondergrondse parking, een cultuurzaal en een academie bouwen. Volgens onze eigen berekening komen we bijna vier miljoen euro te kort. Dat kan oplopen tot zes miljoen euro. We vragen ons luidop af wie de raming heeft gemaakt. We vragen ons ook af hoe de meerderheid dat gat gaat dicht rijden”, merkte Lateur op.

Elf miljoen

Ook N-VA/ZAP meende een gat in de begroting te ontwaren. “In de meerjarenplanning van maart 2016 was er nog sprake van een kostprijs van elf miljoen euro voor de cultuurzaal. In dit nieuwe voorstel is ondertussen al sprake van een kostprijs van zestien miljoen euro. Deze stijging met vijf miljoen euro wordt dan ook nog volledig doorgeschoven naar de volgende legislatuur, want 6,5 miljoen euro zal nog moeten gezocht worden door de nieuwe bewindsploeg na de gemeenteraadsverkiezingen van 2018”, stelde De Smet vast.

Werk van lange adem

Beide raadsleden maakten dezelfde fout en telden het bedrag voor de bouw van een ondergrondse parking op de site van het oud-college in het centrum van de stad bij het bedrag voor de bouw van de cultuurzaal. Beide projecten staan echter los van elkaar. Toen beide raadsleden hun fout inzagen, beschuldigden ze de meerderheid ervan een onduidelijke en weinig transparante begroting op te stellen.

Schepen van Cultuur Sandra De Roeck (sp.a) vindt het alvast erg jammer dat de oppositie zo hard haar best doet om de bouw van de cultuurzaal en academie voortdurend in een negatief daglicht te plaatsen. “Een intrieste zaak als je weet hoe degelijk dit dossier wordt voorbereid. Tweewekelijks trekken we een halve dag uit om samen met de projectbegeleider van Belfius het dossier stap voor stap af te werken. Iedereen weet dat het een werk van lang adem wordt, zeker gezien de complexiteit van het project, de omgeving en het vooropgestelde budget”, reageert de cultuurschepen.

Bron: Het Laatste Nieuws/Vlaamse Ardennen, Do. 02 Feb. 2017, Pagina 19