N-VA /ZAP wil OCMW cliënten laten aansluiten bij Hulpkas

Op 30 april 2016, over deze onderwerpen: OCMW Zottegem

Rik Vandeputte (N-VA/ZAP) vraagt om OCMW-cliënten door te sturen naar de Hulpkas voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (HZIV). "Het OCMW is verplicht steuntrekkers te helpen bij de aansluiting bij een ziekenfonds naar keuze. HZIV vraagt geen betaling van een bijdrage voor een aanvullende ziekteverzekering. De aansluiting bij deze Hulpkas is dus kosteloos voor elke Belg en bijgevolg ook voor de OCMW's die de kosten voor aansluiting bij een ziekteverzekering op zich nemen. We pleiten er dan ook voor om bij de aansluiting bij een ziekenfonds te kiezen voor de Hulpkas voor Ziekte en Invaliditeit. Die is neutraal en het goedkoopst voor ons OCMW en dus ook voor de burgers die het OCMW financieren. Bij ons in de buurt is er in het gemeentehuis van Sint-Lievens-Houtem een permanentie", zegt Vandeputte.

Maar daar is OCMW-voorzitter Kurt De Loor (sp.a) het niet mee eens. "Blijkbaar telt keuzevrijheid niet voor NVA/ZAP. Het is geen geheim dat de dienstverlening van de grote ziekenfondsen veel beter is dan van de Hulpkas. Ook de bereikbaarheid is vaak een groot probleem waardoor de minst sterkste mensen uit onze maatschappij getroffen zouden worden", reageert De Loor.

Bron: Het Laatste Nieuws/Vlaamse Ardennen, Za. 30 Apr. 2016, Pagina 44