N-VA Zottegem bevraagt burgers “Wat zou u doen met twee miljoen?”

Op 30 november 2017, over deze onderwerpen: OCMW Zottegem

N-VA Zottegem betrekt de inwoners van Zottegem met een burgerbevraging. De partij hekelt de inefficiëntie bij het OCMW. “Jaarlijks vliegt daar een hoop geld door ramen en deuren. Wij vragen aan de Zottegemnaar hoe zij dat geld beter zouden willen besteden.”, zegt fractieleider Matthias Diependaele.

Als samenleving is het onze plicht om te investeren in een goede zorgverlening voor wie dat nodig heeft. Maar als overheid is het evengoed onze plicht om het belastinggeld van onze inwoners correct te besteden. In 2016 legde de stad 3,7 miljoen euro bij voor de werking van het OCMW. Op zich is dat niet uitzonderlijk. In zowat elke Vlaamse gemeente springt de gemeente bij. Maar 3,7 miljoen euro is een hoop geld… dat bovendien niet altijd even goed besteed wordt.

Zo baat het Zottegemse OCMW een dienstenchequebedrijf uit dat jaarlijks niet minder dan 327.687 euro verlies draait (cijfers 2016). Voor de volledige legislatuur is dat 2 miljoen euro. Zonder dat zij ook maar enige extra dienstverlening aanbieden voor de gebruikers. Privé dienstenchequebedrijven kunnen blijkbaar wél winst maken met dezelfde activiteit. Ook de maaltijden aan huis draaien 212.781 euro verlies. Terwijl andere aanbieders dit goedkoper en met dezelfde dienstverlening kunnen doen.

Voor N-VA Zottegem is het duidelijk dat sociale voorzieningen geld mogen kosten. Maar dat moet op een efficiënte manier gebeuren. Dat is vandaag in ons OCMW niet het geval. Met een schuldgraad die ondertussen richting 70 miljoen euro klimt, moeten we elke euro twee keer omdraaien”, verduidelijkt kersvers OCMW raadslid Evelien De Both. Daarom geven we het woord aan de Zottegemnaar. Wat zou die doen met het bespaarde geld?

We schotelen zeven keuzes voor:

1. Nieuwe sporthal
  2. Veiligheid en brandweer
  3. Bijkomende kinderopvang
  4. Degelijk beleid rond lokale economie
  5. Cultuurzaal en academie uitbouwen tot cultuurcentrum van de streek
  6. Groen in onze stad
  7. ...

N-VA Zottegem is alvast benieuwd naar de resultaten, die ongetwijfeld ook insteken kunnen bieden voor ons verkiezingsprogramma. Deelnemen kan ook online via http://zottegem.n-va.be/enquete/had-je-2-miljoen-wat-zou-jij-dan-doen