N-VA-ZAP ruimt zwerfvuil

Op 27 november 2016, over deze onderwerpen: Acties N-VA-ZAP, Milieu

Vorige week vond de ‘Week van de afvalophaler’ plaats. N-VA-ZAP zette daarom op zaterdag al de Zottegemse recyclageparkwachters in de bloemetjes. Maar daar hield het niet op: op zondag staken we zelf de handen uit de mouwen en gingen we in groep zwerfvuil ruimen in Zottegem. Het resultaat was enigszins onthutsend.

Met een gemotiveerde groep mandatarissen en bestuursleden trok N-VA-ZAP zondagnamiddag rond in Sint-Goriks-Oudenhove op jacht naar zwerfvuil. Gewapend met prikstokken en vuilzakken werden bermen en beken geruimd. Het resultaat van enkele kilometers ruimen bleek onthutsend: “Het is onvoorstelbaar hoeveel rommel mensen gewoon achterlaten op straat. Ettelijke vuilzakken vol hebben we verzameld: van vodkaflessen tot snoepverpakking, naar autobanden en verpakkingsmateriaal. Maar vooral heel veel blikjes”, schetst fractieleider Matthias Diependaele de situatie.

Het werd uiteindelijk een mooie wandeling met goed weer. Het ruimen van afval laat je trouwens met een goed gevoel achter. Jammer genoeg bestaat er geen pasklaar antwoord op de problematiek.

Met vuilbakken alleen los je het probleem niet op, maar het zou de mensen toch al aanzetten om niet zomaar afval weg te gooien. Dat kan beter in Zottegem. Maar uiteindelijk begint alles met een mentaliteitswijziging. Als N-VA-ZAP blijven we daarom aandacht hebben voor een mooie en propere stad”, besluit Diependaele.