N-VA-ZAP vragende partij voor voetgangerscirkels

Op 20 mei 2016, over deze onderwerpen: Toerisme, Voetgangerscirkel, WZC Ter Deinsbeke

Op de gemeenteraad van 23 mei vraagt N-VA-ZAP het stadsbestuur om werk te maken van voetgangerscirkels in het vernieuwde centrum. Dat zijn toegankelijke en veilige routes voor de zwakke weggebruiker langs alle belangrijke plekken in de stad.

De stadskernrenovatie is voor een goed deel achter de rug. N-VA-ZAP vindt dat de tijd rijp is om de zwakke weggebruiker meer ruimte te geven in het centrum van onze stad. Daarom vragen we de meerderheid om werk te maken van zogenaamde voetgangerscirkels. Dat zijn verkeersluwe, rolstoeltoegankelijke wandelroutes met voldoende zitbanken en rustplekken. De routes worden aangeduid door bordjes en markeernagels en lopen langs de belangrijkste diensten en handelszaken.

Ze zijn in de eerste plaats bedoeld om ons centrum toegankelijk te maken. Ouderen en groepen met bijzondere mobiliteitsbehoeften moeten zich volwaardig kunnen verplaatsen in de stad”, weet raadslid Cynthia Van den Steen (N-VA-ZAP). Daarom stelt N-VA-ZAP voor om een eerste veilige wandelroute in te richten tussen het Woonzorgcentrum en het stadscentrum. Daarbij zijn nog heel wat obstakels te overwinnen, denk aan gepaste doorgangen onder de spoorweg voor minder mobiele mensen met bijvoorbeeld een rolstoel, rollator of buggy.

N-VA-ZAP wil een zo breed mogelijk draagvlak creëren om de voetgangerscirkels mogelijk te maken. “Daarom vragen we op de gemeenteraad dat de stad hierover gaat samenzitten met diverse adviesraden, zoals de Seniorenraad, de Raad voor Personen met een Beperking en de Middenstandsraad. Zij hebben veel expertise en kunnen meedenken over de meest optimale routes en welke problemen we nog moeten wegwerken.”, gaat Van den Steen verder.

Volgens onze partij moet ook niet alles vanuit de stad komen. Ook vanuit privé-initiatief kunnen er ideeën aangebracht worden. “Vele verenigingen zijn daar bijvoorbeeld goed voor geplaatst. Maar ook de handelaars zijn gebaat met een bewegwijzerd en toegankelijk centrum. We vragen dus dat de stad iedereen rond tafel brengt en faciliteert waar nodig”, besluit Cynthia.