N-VA-ZAP pleit voor tuttenboom

Op 5 april 2017, over deze onderwerpen: Tuttenboom

Op de gemeenteraad van 24 april zal N-VA-ZAP voorstellen om een zogenaamde tuttenboom in Zottegem in te richten. “Met zo’n tutjesboom geven we peuters de kans om afscheid te nemen van hun fopspeen”, zeggen Cynthia Van den Steen en Joke Rossel.

Concreet wordt een bepaalde boom in de gemeente ingericht zodat ouders de tutjes van hun kindjes erin kunnen ophangen. Zo kunnen zij op ludieke wijze afscheid nemen van hun dierbaar tutje door het in de boom achter te laten. In de regio vinden we al tuttenbomen in bijvoorbeeld Aalst, Haaltert, Dendermonde, Lede,… Meestal wordt de tuttenboom één keer per jaar in de kijker geplaatst op een Tuttenboomdag.

Raadslid Cynthia Van den Steen en N-VA bestuurslid Joke Rossel zien graag ook in Zottegem zo’n tutjesboom verschijnen. Tutteren heeft immers een aantal nadelige gevolgen en het is dan ook belangrijk om er tijdig mee te stoppen. Al is dat niet altijd even gemakkelijk. “We zien dat een tuttenboom dan echt helpt om definitief afscheid te nemen van het tutje”, zegt Joke.

Te lang tutteren zorgt immers voor een ruimte tussen de onderste en bovenste tanden. Dit kan de tandontwikkeling verhinderen. Ook de spraakontwikkeling wordt erdoor afgeremd. Tot slot is het van belang dat jonge kinderen leren afscheid nemen. Hun fopspeen definitief in een boom opbergen kan helpen bij dit proces. Het inrichten van een tuttenboom heeft niet zo veel voeten in de aarde. En om het idee levend te houden, kan er nagedacht worden over een dag in het teken van de boom.

We stellen voor om een tutjesboom in te richten en daar jaarlijks een evenement aan te koppelen in de Sinterklaasperiode. Kindjes geven soms nu al hun tutje aan de Sint. De Sint en zijn pieten laten postvatten aan een tutjesboom is dan ook een mooi idee”, besluit Cynthia.