N-VA-ZAP pleit voor mobiele camera's

Op 31 mei 2017, over deze onderwerpen: Veiligheid

We zien de laatste tijd een toenemende mate van vandalisme in onze stad. Na grafitti op de Egmontkoepel is het nu de beurt aan het kasteel van Egmont. N-VA – ZAP pleit voor de aankoop van mobiele camera’s.

Matthias Diependaele (fractieleider N-VA – ZAP): “Het is onvoorstelbaar dat er mensen zijn die zich geroepen voelen om op die manier de gemeenschappelijke eigendom van alle stadsgenoten te bekladden. Niet alleen geeft dat een vuile indruk van onze stad. Het beeld van een verloederde buurt zorgt ook voor een verhoogd gevoel van onveiligheid. En dat zorgt opnieuw voor moeilijkheden bij het samenleven. We mogen het niet zover laten komen.”

Voor N-VA – ZAP is het duidelijk dat hier streng moet worden tegen opgetreden. Het grote probleem met dergelijke gevallen van vandalisme is natuurlijk het opsporen van de daders. Matthias: “We twijfelen er niet aan dat onze politiediensten er alles zullen aan doen om de daders te vatten. Maar het blijft een erg moeilijke zoektocht. We zijn ook nooit te weten gekomen wie meerdere keren brand gesticht heeft in het oud schoolgebouw op de Kasteelstraat.”

N-VA – ZAP begrijpt ook dat het niet wenselijk noch financieel haalbaar is om overal camera-bewaking te voorzien. Althans niet met vaste camera’s.

Matthias: “In dergelijke gevallen kunnen mobiele camera’s een oplossing bieden. Misschien kan het een idee zijn om op verschillende plaatsen een installatie te plaatsen die lijkt op een camera. Door middel van een bord wordt voldaan aan de privacy regels. Maar er zit niet noodzakelijk altijd een echt werkende camera in. Het eigenlijke (dure) toestel kan ook in een gelijkaardige installatie ergens anders zitten. Op die manier valt het niet in te schatten voor de vandalen of ze al dan niet gefilmd worden. Want niemand weet waar de camera zich op welk moment bevindt. Dat lijkt me een betaalbare manier om het afschrikkingseffect van camera’s over het hele Zottegemse grondgebied te laten werken. Ook in de strijd tegen zwerfvuil kan dit een deel van de oplossing zijn.”

Matthias: “Eigenlijk ben ik principieel tegen camera-bewaking. Maar het is bijzonder jammer dat we blijkbaar niet meer zonder kunnen om de gemeenschappelijke eigendom van de Zottegemnaren te beschermen tegen vandalisme.”