N-VA-ZAP: “Masterplan sport is oude wijn in nieuwe zakken”

Op 20 juni 2017, over deze onderwerpen: Sportinfrastructuur

Op de gemeenteraad van maandag 19 juni werd het Zottegemse masterplan sportinfrastructuur besproken. Na vier jaar waren de verwachtingen hoog, maar het resultaat des te meer teleurstellend. “Er staat niets in dat we nog niet wisten. Over concrete nieuwe projecten lezen we niets”, reageert N-VA-ZAP-raadslid Brecht Cassiman scherp.

N-VA-ZAP is reeds sinds de start van de legislatuur vragende partij voor een duidelijk plan van aanpak wat betreft de Zottegemse sportinfrastructuur. Zowel de recreatieve sporter als de sportclubs vragen zich terecht af waar de ambities van het stadsbestuur liggen. “Het plan, dat na vier jaar aandringen nu eindelijk op tafel ligt, is een zeer dure opsomming van noden. Er staat niets in dat we nog niet wisten", stelt Brecht Cassiman.

De tienduizenden euro's die het stadsbestuur besteedde aan deze studie, levert een vaag beeld op van mogelijke nieuwe sportaccommodaties en renovaties voor de komende twintig jaar. Stuk voor stuk knelpunten die de voorbije jaren aan bod kwamen op de gemeenteraad en ook door sporters en sportverenigingen werden aangekaart. “Met dat geld had men al een aantal prangende noden kunnen aanpakken. En door het lange wachten op het masterplan, is het nog maar de vraag wat we überhaupt kunnen uitvoeren tot 2018”, reageert Cassiman teleurgesteld.

Het masterplan getuigt daarnaast ook van weinig creativiteit. Wat grote infrastructuurinspanningen betreft, is er op geen enkele manier nagegaan of er met een PPS (publiek-private samenwerking) formule kan worden gewerkt. Geld uitgeven is gemakkelijk. Maar de belastingbetaler moet daar voor opdraaien. “Met een PPS zouden we die inspanningen op z'n minst wat draaglijker kunnen maken. We vragen niet meer dan dat eens welwillend te bekijken, maar zelfs daar wil het stadsbestuur geen actieve rol in opnemen”, concludeert Brecht Cassiman.

N-VA-ZAP fractieleider Matthias Diependaele treedt bij: "In zijn reactie geraakte de schepen niet verder dan een zeer lange opsomming van alle sportactiviteiten die al lopen in Zottegem. Dat is natuurlijk fantastisch! Maar waar is de visie en ambitie voor nieuwe initiatieven? Na vier jaar is dit een gemiste kans voor iedereen in onze stad met een groot hart voor sport”, besluit Diependaele.