N-VA - ZAP doet oproep om klinkers in te zanden

Op 4 oktober 2016, over deze onderwerpen: Stadskernrenovatie

Gisteren konden we in de krant lezen dat de geplande herstellingen en afwerkingen aan de Zottegemse stadskernrenovatie niet meer voor nieuwjaar zullen starten. Wat daarvan precies de reden is werd niet meegedeeld.

De werken die moeten worden uitgevoerd bestaan uit drie delen.

1. De crypte moet worden afgewerkt.
  2. Er moeten ongeveer 8000 klinkers opnieuw worden gelegd. Deze kwamen los te liggen door een slechte ondergrond en/of het slecht inzanden.
  3. De rest van de klinkers volledig inzanden.

Er is een rapport van een onafhankelijke instantie dat uitdrukkelijk bevestigt dat slecht ingezande klinkers kapot gaan. De klinkers zitten los en botsen tegen elkaar als er over gereden wordt. Daardoor breken ze of komen ze schuin te liggen.

Reeds op de gemeenteraad van juni hebben we met aandrang gevraagd om op z’n minst zo snel als mogelijk werk te maken van het inzanden van de klinkers. Dat is het belangrijkste om verdere schade en oplopende kosten te vermijden.

Op de laatste gemeenteraad van vorige week hebben we die oproep nog eens herhaald. Maar men blijft doof voor de oproep. Ondertussen heeft de schepen van Openbare Werken naar alle eerlijkheid wel bevestigd dat hij zelf merkt dat de klinkers nu al losser liggen dan drie maanden geleden. Zijn eerlijkheid siert hem. Maar dit zou toch een aanzet moeten zijn om dringend werk te maken van het inzanden van de klinkers om verdere schade te voorkomen.

De schepen geeft de faillissementsprocedure op als reden om dit werk niet uit te voeren. Men moet dus de schade laten vergroten omdat er een rechtzaak loopt… begrijpe wie kan.

Vanuit N-VA – ZAP doen we nog eens de oproep om snel werk te maken het inzanden van de klinkers. Alleen zo kunnen we nog meer schade voorkomen. En vooral: kunnen we vermijden dat er nog meer kosten tot bij de Zottegemse belastingbetaler komen.