“Maak van stadhuis op de Markt een hotel”

Op 28 juli 2016, over deze onderwerpen: Stadhuis, Toerisme

Oppositiepartij N-VA/ZAP moedigt het stadsbestuur van Zottegem opnieuw aan om meer werk te maken van overnachtingsmogelijkheden. De partij herhaalt de oproep om van het stadhuis op de Markt een hotel te maken.

De 17 gemeenten van de Vlaamse Ardennen kenden vorig jaar samen ongeveer 310.000 toeristische overnachtingen. Ongeveer 228.000 daarvan waren binnenlandse toeristen, tegenover 81.000 buitenlanders. Het grootste aantal overnachtingen ging naar de jeugdverblijfcentra van de Vlaamse Ardennen, gevolgd door vakantiewoningen, kampeerterreinen, hotels en B&B’s.

In de Vlaamse Ardennen is Geraardsbergen absolute sterkhouder met bijna 90.000 overnachtingen. Daarna volgen Oudenaarde (56.499), Kluisbergen (33.219), Ronse (27.937) en Maarkedal (20.792). Zottegem staat pas op plaats 8 met net geen 13.000 overnachtingen. Dat is op hetzelfde niveau als veel kleinere gemeenten als Horebeke en Zwalm. Deze cijfers lopen in dezelfde lijn als die van vorig jaar. In Zottegem steeg het aantal overnachtingen wel met 2.600.

En als het enkel over buitenlandse gasten gaat, staan we voorlaatste”, reageert gemeenteraadslid Matthias Diependaele (N-VA/ZAP) na het bekijken van de cijfers. “Enkel Lierde doet minder.”

Grote boosdoener is het ontbreken van een hotel en vakantiewoningen. “In Zottegem gaat 95% van de verblijven naar de jeugdcentra De Populier en De Kim. De rest gaat naar een handvol B&B’s. Zij leveren stuk voor stuk schitterend werk. Maar de cijfers tonen aan dat er meer nodig is vanuit het stadsbestuur om ons te verkopen als vakantiebestemming.”

N-VA-ZAP stelde eerder al voor om het leegstaande stadhuis om te vormen tot een hotel. Het stadsbestuur wil er een Egmontkamer inrichten, de dienst Toerisme is er gevestigd en binnenkort verhuist het Centrum voor Streekgeschiedenis van de Nieuwstraat naar het stadhuis. De bestemming van het stadhuis ligt dus al vast.

Deze cijfers tonen aan dat de meerderheid best nog eens goed nadenkt over ons voorstel. Toerisme moet als kapstok gebruikt worden voor een ruimer beleid om onze stad weer aantrekkelijk te maken. We hebben in de Egmontstad vele troeven, maar we moeten ze beter uitspelen én verkopen. De Vlaamse Ardennen trekt meer toeristen dan elke andere regio in de provincie. Het is dus een sterk merk.”

Zottegem zet eerder in op dagtoerisme. De troeven die hierbij uitgespeeld worden zijn de figuur van Egmont, de drie kastelen en de fiets- en wandelroutes.

Bron: Het Nieuwsblad/Regionaal: Vlaamse Ardennen - Gentse Rand - 28 Jul. 2016, Pagina 1