Maak Gentsesteenweg veilig én toegankelijk

Op 30 januari 2017, over deze onderwerpen: Gentse Steenweg, Mobiliteit, Veiligheid

In de pers vernamen we een pertinente getuigenis van een rolstoelgebruiker die dagelijks een hindernissenparcours moet overbruggen om zich te kunnen verplaatsen langs de Gentsesteenweg in Grotenberge. Op de koop toe gaf de Zottegemse burgemeester toe jarenlang een gedoogbeleid gevoerd te hebben ten aanzien van foutparkeerders. N-VA-ZAP vraagt bij monde van fractieleider Matthias Diependaele tekst en uitleg op de gemeenteraad en pleit voor een veilige én toegankelijke Gentsesteenweg. Jongerenvoorzitter Arne De Koninck grijpt de discussie dan weer aan om te ijveren voor een parkeerstrook met “kiss and ride” aan de schoolomgeving.

De Gentsesteenweg in Grotenberge is een zorgenkindje. De stad Zottegem heeft er jaren over gedaan om tot een akkoord te komen met het Vlaams gewest om de weg over te dragen naar de stad. Dat is nu eindelijk rond. Al die tijd was N-VA-ZAP vragende partij om ingrepen te doen op de weg om de verkeersveiligheid te vergroten, in het bijzonder in de omgeving van het OLV-college campus Grotenberge. Ook de budgetten zijn er om onmiddellijk aan de slag te gaan.

Nu kan de stad eindelijk werken aan ingrepen om de snelheid naar beneden te halen. Het voorzien van parkeerplaatsen op de rijweg daar waar dat niet kan naast de baan is dan een goede oplossing. Zo nemen we het probleem van foutparkeren weg, houden we het voetpad vrij en pakken we de overdreven snelheid aan”, stelt Matthias Diependaele.

Diependaele zal de kwestie ter sprake brengen op de gemeenteraad vanavond. Hij stelt vast dat naar aanleiding van de getuigenis van de rolstoelgebruiker de burgemeester schoorvoetend moest toegeven dat er jarenlang een gedoogbeleid gevoerd werd tegen foutparkeerders langs de Gentsesteenweg. “Ongetwijfeld deed hij dat met goede bedoelingen, maar het is een vreemde manier van werken. Uiteindelijk worden er zo geen problemen aangepakt maar enkel onder de mat geveegd”, zegt Diependaele.

N-VA jongerenvoorzitter Arne De Koninck grijpt de discussie aan om de veiligheid in de schoolomgeving van OLV-college campus Grotenberge nog eens in de verf te zetten. “Er is daar al jaren een probleem met voertuigbewegingen van ouders die hun kinderen naar school brengen of afhalen. We stellen voor om parkeerstroken langs één zijde van de weg aan te brengen in combinatie met een kiss and ride-zone. Het voetpad blijft dan vrij en aankomend verkeer wordt afgeremd. Zo verhogen we ook hier de verkeersveiligheid én de toegankelijkheid”, besluit De Koninck.