Kerkhof Strijpen wordt heraangelegd

Op 25 november 2016, over deze onderwerpen: Erfgoed, Kerken

De begraafplaats rond de kerk van Strijpen wordt grondig heraangelegd. Dat gebeurt door een externe firma. Open VLD zou liever hebben dat eigen stadspersoneel het werk uitvoert. Groen wijst naar sociale economieprojecten voor het onderhoud.

“Het stadsbestuur trekt 48.000 euro uit om deze begraafplaats een meer natuurlijke, rustgevende en moderne uitstraling te geven”, legt schepen Lieselotte De Roover (CD&V) uit.

“De bestaande grindverharding zal vervangen worden door gras, de verharding in dolomiet, de naaldbomen en hulststruik worden verwijderd en de paden rond de muur van de begraafplaats zullen met kunststof grasdallen worden uitgerust. Het geheel zal ook een vernieuwde waterafvoer krijgen en opgefleurd worden met bloemen.”

“Deze heraanleg is een van de vele inspanningen die we leveren om onze begraafplaatsen zo modern en toegankelijk mogelijk te maken, maar ook te voorzien van meer natuurlijke elementen, zodat de begraafplaats nog meer een ruimte wordt van rust en sereniteit.”

Oppositiepartijen Open VLD en N-VA/ZAP zijn tevreden met de werken. N-VA/ZAP had eerder al opmerkingen gemaakt over de staat van de begraafplaats.

Open VLD vindt dat de begraafplaatsen in Zottegem er proper bij liggen, maar heeft wel bedenkingen bij de uitbesteding ervan.

“We stellen wel vast dat het stadsbestuur hiervoor een beroep doet op een externe firma”, legt gemeenteraadslid Bart Lateur (Open VLD) uit. “Als liberalen hebben wij daar uiteraard geen probleem mee, integendeel. De overheid kan hiervoor terugvallen op de markt. Maar dit zorgt wel voor extra kosten. Om de begroting gezond en in evenwicht te houden, zou dat bedrag gecompenseerd moeten worden in de werkingskosten van de stad. Op die manier betaalt men twee keer de prijs.”

Groen Zottegem is tevreden dat bij de heraanleg van deze begraafplaats gekozen wordt voor een duurzaam alternatief.

“In Zottegem zie je over het algemeen nog altijd kiezelsteentjes’, vertelt Heidi Schuddinck. “Op het vlak van onkruidbestrijding is dat veel moeilijker beheersbaar. Kiezen voor een groene begraafplaats in de plaats van een klassiek kerkhof leidt niet alleen tot een verhoging van de biodiversiteit, maar ook tot meer sociale cohesie en een betere aansluiting op het buurtgroen in de omgeving. Er zijn sociale economieprojecten die inzetten op het onderhoud ervan.”

Bron: Het Nieuwsblad/Regionaal: Vlaamse Ardennen - Gentse Rand - 25 Nov. 2016, Pagina 3