Jong N-VA Zottegem pleit voor het open houden van alle speelpleintjes

Op 22 juli 2016, over deze onderwerpen: Jong N-VA Zottegem, Speelpleinen

Niet eenmaal, maar tweemaal riep Jong N-VA Zottegem het stadsbestuur op om actie te ondernemen over de staat van enkele speelpleintjes. Tot tweemaal toe werd deze oproep gezien als “misleidend” en “tendentieus”, aldus schepen De Roeck. Maar in de laatste reactie van de bevoegde schepen kwam de aap uit de mouw: het stadsbestuur gaat enkele speelpleintjes sluiten. Daarmee werd nog maar eens een belofte van de CD&V – Spa coalitie gebroken.

In de beleidsverklaring 2013 – 2019 van de bestuurscoalitie lezen we nochtans volgende zin: “We gaan op zoek naar bijkomende (speel)ruimte  zowel in het centrum als in de diverse deelgemeenten.” (cfr 6.2 Jeugd)

Drie maanden geleden nam Jong N-VA foto’s waarop de slechte staat van de Zottegemse speelpleintjes zichtbaar was. De schepen liet toen weten dat er al werk gemaakt werd van de nodige herstellingen. Maar toen vorige week Jong N-VA opnieuw op pad trok bleek daar niets van aan te zijn. De nieuwe foto’s bewijzen dat er nog steeds heel wat kapotte en gevaarlijke speeltuigen staan op de Zottegemse speeltuintjes.

“In haar reactie van vorige week stak de schepen zich weg achter een rapport waaruit moet blijken dat er geen problemen zijn met onze speelpleintjes. Maar de foto’s spreken dat duidelijk tegen.” Begint Arne De Koninck. “Maar nog veel erger leerden we uit de reactie dat de speeltuintjes die niet werden opgeknapt (Weidestraat en Urnestraat) zouden verdwijnen. De reden die de schepen naar voor schuift is dat er al jaren geen kinderen meer komen spelen.”

Maar dat werd al gauw tegengesproken op sociale media door enkele bezorgde buurtbewoners: “In de Weidestraat lopen er dagelijks kinderen te spelen. Het is recht over mijn deur, zelf ga ik er met mijn onthaalkindjes en dat is dubbel opletten”. (zie facebookpagina ‘Zottegem je moet het zien om te geloven’) Bij Jong N-VA vinden ze het zeer jammer dat het stadsbestuur de veiligheid van deze kinderen negeert.

Jong N-VA verzet er zich tegen dat de speeltuintjes zouden verdwijnen. Arne: “We zouden liever zien dat het Zottegemse stadsbestuur haar verantwoordelijkheid opneemt en de nodige herstellingswerken uitvoert om de speeltuintjes veilig te houden. Wij zijn er van overtuigd dat speeltuintjes een verademing kunnen zijn voor onze inwoners. Kinderen kunnen even ravotten terwijl de ouders zich geen zorgen moeten maken over hun veiligheid. Maar dan moeten die herstellingen wel worden uitgevoerd.”

“Op het plein naast het speelpleintje in Grotenberge, waar dagelijks kinderen spelen, stond na 3 maanden nog steeds een vuilbak waar spijkers uitstaken. Maar omdat dit officieel niet de naam ‘speelplein’ krijgt vindt de schepen niet dat ze ook daar haar verantwoordelijk moet nemen.” gaat Joke Rossel verder.

Er werd een werkgroep in het leven geroepen waarin de jeugddienst, groendienst en dienst openbare werken in is vertegenwoordigd. Joke Rossel: “We kunnen alleen maar hopen dat deze werkgroep er alles zal aan doen om de speeltuintjes terug in goede staat te krijgen. En dus niet om ze te sluiten zoals de schepen wil.”