Gespreksavond Theo Francken groot succes!

Op 26 februari 2016, over deze onderwerpen: Activiteiten N-VA Zottegem

Op donderdagavond 25 februari organiseerden de N-VA afdelingen van Horebeke, Zottegem, Zwalm en Maarkedal een gespreksavond met niemand minder dan staatssecretaris voor asiel en migratie Theo Francken. Het zaaltje De Kroon in Horebeke liep helemaal vol voor een boeiende 2 uur over de uitdagingen waar we voor staan.

Er is geen toog in Vlaanderen waar de asielcrisis niet het gespreksonderwerp nummer 1 is de laatste maanden. Een ideale gelegenheid voor 4 N-VA afdelingen uit de Vlaamse Ardennen om zich samen te gooien en de staatssecretaris naar hier te halen. Het geheel organiseren in de kleinste fusiegemeente van Vlaanderen gaf het een extra symbolische dimensie.

De staatssecretaris gaf een uitgebreide uiteenzetting over alle facetten van de asielcrisis. Vooral de gevolgen voor onze West-Europese maatschappij en onze waarden en normen kwamen aan bod. Maar ook de visie van de staatssecretaris op de geo-politieke evoluties van de laatste jaren werden uit de doeken gedaan. Meer dan 2 uur lang luisterden de 250 aanwezigen geboeid naar het betoog.

Het was opvallend hoe Francken zijn toelichting uit de buik geeft en zijn persoonlijke emoties mee in beeld brengt. Er was geen ruimte voor vragen. Maar doordat Theo nog enkele uren bleef hangen kon iedereen zijn gedachten nog kwijt. Er zijn niet veel excellenties in de federale regering die zo veel tijd uittrekken om met de mensen van gedachten te wisselen.

Ook TV Oost maakte een reportage over het bezoek van Theo aan de Vlaamse Ardennen. Bekijk het fragment hier!

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken gaat een wetsvoorstel indienen om het verblijfsrecht makkelijker te kunnen intrekken. Dat kondigde hij aan op onze gespreksavond. Tot nu toe heeft wie hier geboren is, of voor zijn 12 jaar in België is toegekomen, een verblijfsrecht. De staatssecretaris wil dit aanpassen, om terroristen als de broers Abdeslam meteen het land te kunnen uitwijzen.