Cultuurzaal niet meer voor deze legislatuur

Op 22 november 2016, over deze onderwerpen: Cultuurzaal

Na de gemeenteraad gisteren kunnen we nu wel zeker zijn: de beloofde cultuurzaal komt er ook deze legislatuur niet. “Het flinterdun dossier op de gemeenteraad leek meer op een veel te vroege campagnestunt. Het dossier zorgde ook nog eens voor onenigheid binnen de meerderheid”, reageert N-VA-ZAP fractieleider Matthias Diependaele.

Zottegem is de grootste stad in ruime omtrek die nog steeds niet beschikt over een degelijke cultuurzaal. Het punt dat gisteren op de agenda van de gemeenteraad stond, zal daar niet snel iets aan veranderen. Het dossier is flinterdun en laat duidelijk verstaan dat we er deze legislatuur niets zullen van te zien krijgen. Maar het ergste van al is dat het stadsbestuur geen enkele visie heeft hoe de cultuurzaal er moet uitzien. Alweer een belofte uit het bestuursakkoord die niet wordt ingelost.

Flinterdun

Het document dat door de meerderheid werd goedgekeurd doet een oproep aan ontwerpers om hun interesse te laten kennen om de zaal te ontwerpen. “Maar zij krijgen daar nagenoeg geen enkele leidraad bij. Bovendien moeten er nog heel wat procedures doorlopen worden om de bestemming van het domein in orde te krijgen. Volgens de huidige bestemming kan het perceel enkel dienen voor bewoning. Het aanpassen van een RUP kost al gauw 1,5 tot 2 jaar”, stelt Matthias Diependaele.

Daarnaast was er ook nog heel wat onduidelijkheid over de parkeergelegenheid. Hierover was ook onenigheid binnen de meerderheid. Paul Lievens onthield zich bij de stemming omdat in de plannen niet werd opgenomen dat de ondergrondse parking twee verdiepingen moet krijgen. Diependaele wees de schepen van cultuur ook op een gevaar: “Het is gevaarlijk om in de plannen zomaar te verwijzen naar vage beloften voor bijkomende parkeerplaatsen. Het is door dergelijke zinnetjes dat vroegere plannen door de rechter naar de prullenbak werden verwezen. Nog eens tien jaar uitstel kunnen we missen als kiespijn”.

Geen visie

Het ergste van al is dat het stadsbestuur geen benul heeft waar men met de site naartoe wil. Nu vraagt men aan ontwerpers om zélf een visie te ontwikkelen. Volgens N-VA-ZAP is het aan het stadsbestuur om de lijnen uit te zetten. Dit is werkelijk de wereld op z’n kop.

Het is ver gekomen dat het stadsbestuur haar visie extern moet laten ontwikkelen. Het is duidelijk dat het hier enkel gaat om een schijnbeweging. “Men wil nog zeker voor de verkiezingen van 2018 laten zien dat men er al eens heeft over nagedacht. Het gaat eerder om een campagnestunt dan een ernstige inspanning van het stadsbestuur om cultuur en het verenigingsleven in onze stad eindelijk de plaats te geven die het verdient”, besluit Diependaele.