Blanco cheque voor de cultuurzaal

Op 23 februari 2016, over deze onderwerpen: Cultuurzaal

Naar aanleiding van de gemeenteraad van gisterenavond reageert N-VA-ZAP-fractieleider Matthias Diependaele op het debat over de goedkeuring van het bestek voor de lening voor de cultuurzaal. N-VA-ZAP vindt het onvoorstelbaar dat men ‘zonder boe of ba’ de goedkeuring vraagt aan de gemeenteraad voor een lening van 10 miljoen euro. Op geen enkele manier werd de gemeenteraad op voorhand ingelicht over wat men met dat geld van plan is.

Matthias Diependaele: “Eigenlijk vroeg men ons om een blanco cheque te tekenen. Het bedrag was dan wel ingevuld, maar we wisten langs geen kanten wat men ermee wou doen. Niemand twijfelt eraan dat Zottegem nood heeft aan een cultureel centrum of aan nieuwe gebouwen voor de muziekacademie. Maar als men op dergelijke amateuristische manier omgaat met het belastinggeld van de Zottegemnaar, dan stellen we ons daar toch heel wat vragen bij.

Na lang aandringen kregen de leden van de gemeenteraad, bij monde van schepen Sandra De Rouck, toch wat meer uitleg over de intenties van het stadsbestuur. Maar veel verder dan hoeveel toiletten en hoeveel zitplaatsen er zouden moeten komen kwam men niet. Doordat de schepen aangaf dat men gaat voor maximaal 400 plaatsen werd eigenlijk bevestigd dat het vorige project veel te groot was voor een stad als Zottegem. Geen enkele vereniging was vragende partij voor zo’n grote zaal. Pure megalomaan. Dezelfde schepen heeft dat in het begin van de legislatuur nochtans tegengesproken. Maar vanuit N-VA – ZAP zijn we blij dat ze eindelijk tot betere inzichten gekomen zijn en ons gelijk hebben gegeven.

De uitleg die we uiteindelijk kregen kwam nog niet veel verder dan nattevingerwerk”, gaat Diependaele verder. “En waarom dit allemaal niet op voorhand kon worden overgemaakt aan de gemeenteraad is mij een raadsel. Men heeft in elk geval duidelijk de volgorde omgekeerd. Normaal weet je eerst wat je wil voordat je een financiering gaat regelen. Het is onbegrijpelijk dat de collega’s van de meerderheid dit met de ogen toe hebben gestemd.

Zottegem liep in het verleden al een trauma op rond het dossier van de cultuurzaal. Het vorige project heeft de stad handenvol geld gekost, maar er is nooit een steen gelegd. Als je dergelijk project als volwassen bestuursploeg tot een goed einde wil brengen, neem je dat op een professionele en onderbouwde manier aan. Het is bijzonder triestig om te moeten vaststellen dat het stadsbestuur daar niet in slaagt. Zelfs niet als het gaat over zomaar eventjes 10 miljoen euro belastinggeld.