Subsidie voor verlieslatende evenementen

Op 24 juni 2015, over deze onderwerpen: Subsidiereglement verenigingen en activiteiten

Enkele weken geleden maakte het stadsbestuur bekend dat het bereid is om tot 5.000 euro bij te passen voor de Parkconcerten, indien er verlies zou zijn. Organisator Filip Morre was immers van plan om te stoppen met de donderdagse zomerconcerten in het park van Egmont. Tegenslag met het weer en de mindere opkomst als gevolg daarvan leidde tot verlies en Morre wou dat niet meer meemaken. De stad komt ter hulp.

'Maar dan moet elke vereniging die een evenement organiseert, van deze financiële zekerheid gebruik kunnen maken' ,vindt Matthias Diependaele (N-VA/ZAP). 'Het kan organisatoren indekken tegen onverwachte verliezen. Zeker in het geval van evenementen die een duidelijke meerwaarde bieden voor onze gemeente. Om willekeur in de toekenning te voorkomen, pleiten we voor het invoeren van een algemene regeling voor het verlenen van een financiële garantie.

Het stadsbestuur was duidelijk niet van plan om andere evenementen ook van dit voordeel te laten genieten, zo blijkt uit het antwoord van schepen van Financiën Leen Goossens (CD&V).

'Geen garanties'

'Het gaat hier niet om een borgstelling maar om een nominatieve subsidie die enkel uitgekeerd wordt bij verlies. Het is niet de bedoeling om garanties te geven. Het voorstel van N-VA/ZAP gaan we nog niet goedkeuren. We onderzoeken of er een reglement kan gemaakt worden. Op dit moment hebben we nog geen goede voorbeelden uit andere gemeenten voorhanden, maar we zullen ons licht eens opsteken.'

Een van de weergevoelige organisaties die voor behoorlijk wat uitstraling voor de stad zorgt, is de Artiestenfoor. 'De jongste tien jaar hebben we zeven keer regen gehad', blikt organisator Tom Carnewal terug. 'We zeggen natuurlijk niet nee als de stad een subsidie wil verlenen bij verlies, maar we zijn daar niet echt vragende partij voor. We hebben het altijd zonder subsidies gedaan en wie iets organiseert, moet zaaien naar de zak. Als wij dat kunnen, waarom kunnen anderen dat niet? Ik vind het een vreemd systeem om tegemoet te komen in het verlies maar als er winst is, moet de stad niets hebben. Als men de redenering doortrekt, komt elke wielerwedstrijd of ander openluchtevenement in aanmerking voor die subsidie.'

Bron: Het Nieuwsblad/Vlaamse Ardennen - Gentse Rand, - 24 Jun. 2015 Pagina 22