Stad kan 1,3 miljoen subsidies kwijtspelen

Op 31 maart 2011

Het Sanitarygebouw in Zottegem, waar de stedelijke diensten een nieuw onderdak zullen vinden, staat nog steeds leeg. Bij de opmaak van het dossier in 1998 was het de bedoeling om in drie fasen te werken, die alle drie na elkaar zouden worden uitgevoerd. De eerste twee fasen konden ongestoord worden uitgevoerd en waren eind 2005 klaar. Zo zijn de ruwbouwwerken uitgevoerd, de gietijzeren ramen in de buitengevels geplaatst, de twee unieke stoomketels en de schouw gerestaureerd en het schadelijke asbest verwijderd. Maar door meningsverschillen tussen de verscheidene diensten die de subsidies moesten toekennen, vielen de activiteiten zes jaar geleden stil.

De Zottegemse gemeenteraad gaf eerder deze week haar goedkeuring voor onderhoudswerken aan het nieuwe administratieve centrum, zo'n 50.000 euro. Deze werken zijn nodig om de slijtage te repareren, die het niet-gebruikte gebouw ondergaat. Maar blijkbaar liggen de werken niet meer stil omdat het geld er niet is, maar omdat de juiste papieren in Zottegem niet ingevuld geraken.

"Nochtans staat de subsidie voor de derde fase van de renovatie al twee jaar ingeschreven op de begroting van de Vlaamse overheid", zegt de Zottegemse volksvertegenwoordiger Matthias Diependaele (N-VA), die er een parlementaire vraag over stelde. "Volgens minister voor Onroerend Erfgoed Geert Bourgeois blijkt dat het stadsbestuur er niet in slaagt om de nodige documenten in te dienen, om dat geld vrij te geven. Zijn administratie heeft al verscheidene brieven gestuurd, maar die bleven allemaal zonder gevolg. Het geld dat nu gebruikt wordt voor de herstellingswerken, is dus weggegooid geld. Indien het stadsbestuur wat efficiënter zou werken, waren die herstellingen niet eens nodig geweest."

Daardoor dreigt het dossier van Sanitary op een wachtlijst verzeild te raken. "En in het slechtste geval kan de stad de subsidies zelfs kwijtspelen", stelt Diependaele.

Rompslomp

Burgemeester Herman De Loor wil het zover niet laten komen. "Ik heb onze architect de opdracht gegeven om de nodige paperassen in orde te maken, zodat onze aanvraag voor 30 juni is ingediend", zegt De Loor, die wel klaagt over de papiermolen die nodig is om die subsidies te krijgen. "Ik leg de fout hiervoor niet bij het kabinet van minister Bourgeois, maar wel bij de administratie van Ruimte en Erfgoed. Telkens komen zij met iets anders voor de dag. Op de duur weet je wel niet meer welke papieren je allemaal moet invullen hé."