Reactie op VTM-rapportage over het hacken van de Zottegemse webstek

Op 18 september 2013

Op 14 september konden we in een VTM-rapportage zien dat de TV-zender een voorbeeld wou stellen door de webstek van Zottegem te hacken.

In ons programma voor de verkiezingen van vorig jaar hebben we reeds gepleit voor een grondige hervorming van de Zottegemse webstek. Naast het feit dat er dringend iets moest worden gedaan aan het gebruiksgemak en de toegankelijkheid voor slechtzienden hoort ook de veiligheid daarbij. VTM noemt de webstek nu amateuristisch, wat voldoende aantoont dat dit al lang moest aangepakt worden.

Op het eerste zicht kan dit zeer onschuldig lijken. Maar het mogelijke misbruik van een onveilige webstek is heel verregaand. In de reportage worden enkele voorbeelden gegeven zoals het aanpassen van telefoonnummers en andere gegevens. Maar het kan ook veel verder gaan. De dienstverlening aan de burger komt in gevaar en er kan gemakkelijk misbruik worden gemaakt van persoonsgegevens. Vooral dat laatste is ontoelaatbaar en moet absoluut worden vermeden!

Het is al langer bekend dat overheden werk moeten maken van cyber-veiligheid. Jammer dat daar in Zottegem nog geen aandacht werd aan besteed. Wij roepen het stadsbestuur op om hier dringend werk van te maken. Dit is trouwens geen exclusief Zottegems probleem. Maar blijkbaar zijn we er toch erg slecht aan toe.

Op de volgende gemeenteraad zal N-VA – ZAP uitleg vragen aan het stadsbestuur. Zowel om te horen wat het stadsbestuur reeds heeft gedaan op korte termijn (dus na de reportage) als wat men op lange termijn plant te doen om dit in de toekomst onmogelijk te maken.