Oppositie tegen "cadeautje" voor busreizigers

Op 25 november 2015, over deze onderwerpen: Mobiliteit

"De aanleiding van deze maatregel is de overeenkomst met De Lijn dat de bussen uit ons centrum worden gebannen", zegt schepen van Mobiliteit Peter Vansintjan (CD&V).

"Wie zowel op- als afstapt in Zottegem, moet 40 cent minder betalen. Dat zal de stad 10.000 euro per jaar kosten. Hierdoor wordt het openbaar vervoer voor onze inwoners een stuk goedkoper."

De oppositiepartijen N-VA/ZAP, Open VLD en Groen stemden tegen dit voorstel."Dit lijkt op het betalen van pasmunt voor het bannen van de bussen uit het centrum", zegt Brecht Cassiman (N-VA/ZAP). "Die 40 cent is belastinggeld en moet dus ook betaald worden door de Zottegemnaren. Dat geld kan anders besteed worden."

Open VLD treedt hem daarin bij. Volgens Dirk Minnaert is dit een soort subsidie voor de Lijn. "Hoe gaat men controleren wie waar open afstapt? Dit veroorzaakt een administratieve last en een verzwaring van ons budget."

Schepen Vansintjan wil met plezier meebetalen voor de Zottegemse busreizigers. "Deze maatregel geldt voor iedereen maar zal toch vooral ten gunste zijn van de minder mobiele mensen en mensen met een laag inkomen die op het openbaar vervoer aangewezen zijn. Heel wat mensen zijn afhankelijk van de bus om in het centrum te geraken."

Bron: Het Nieuwsblad/Regionaal: Vlaamse Ardennen - Gentse Rand,  25 Nov. 2015, Pagina 1