N-VA en ZAP meteen in kartel

Op 3 december 2011

Beide partijen trekken vervolgens samen naar de gemeenteraadsverkiezingen van 2012. 'Onze visies over Zottegem zijn dezelfde en ook ons kiezerspubliek valt samen', begint Evert De Smet, voorzitter van N-VA. 'Bovendien willen we de politieke versnippering tegengaan en een volwaardig alternatief zijn', vult Cynthia Van den Steen, voorzitter van ZAP, aan. 'We hebben dezelfde frisse kijk om aan politiek te doen, voor het algemeen belang.' ZAP is een lokale partij die 13 jaar geleden opgericht werd door enkele misnoegden uit de Volksunie. Ook N-VA vindt daar zijn oorsprong. 'Het is terug thuiskomen', vertelt gemeenteraadslid Tom Carnewal (ZAP). 'We komen mensen tegen die we al die tijd verloren waren. Het is de logica zelve dat we samen naar de kiezers trekken. We behouden wel onze eigen naam omdat ZAP al goed gekend is als lokaal project'. Tijdens de vorige verkiezingen was N-VA een kartel aangegaan met CDV. 'Dat was een berekende beslissing om zelf te overleven', geeft Vlaams volksvertegenwoordiger Matthias Diependaele (N-VA) toe. 'We haalden geen enkele verkozene en de CD&V kondigde aan zelfstandig door te gaan, wat meteen een einde maakte aan het kartel. Nu willen we zelf een sterke ploeg zijn. We kondigen ons kartel onmiddellijk aan op de volgende gemeenteraad. Zo willen we tonen dat het niet alleen om de verkiezingen gaat. Wie de lijsttrekker wordt, weten wel, maar onze achterban moet zich daar nog over uitspreken..' (jvw)