N-VA Zottegem zet de lokale vrijwilliger in de bloemetjes

Op 5 december 2014

N-VA Zottegem zet op vrijdag 5 december 2014 n.a.v. de jaarlijkse Internationale Dag van de Vrijwilliger de lokale vrijwilliger in de bloemetjes.

We staan dan even stil bij de miljoenen vrijwilligers die zich overal ter wereld nuttig maken op talloze domeinen.  Vrijwilligers zijn onmisbaar voor een samenleving, net daarom riepen de Verenigde Naties in 1985 deze dag in het leven om wereldwijd respect te tonen voor vrijwilligerswerk.  De Internationale Dag van de Vrijwilliger is tevens een oproep om dit noodzakelijke werk te promoten.

N-VA Zottegem wil deze dag niet onopgemerkt laten voorbijgaan.  Wij willen in eerste
instantie ALLE vrijwilligers die in Zottegem actief zijn bedanken.  Zonder hen is er geen verenigingsleven.

We willen vanaf nu op deze dag jaarlijks één of méér  vrijwilligers in de bloemetjes zetten. Dit
jaar kozen we ervoor om verschillende vrijwilligers binnen enkele verenigingen een hart onder de riem te steken : vzw Ommekaar (vertegenwoordigd door Viviane Van De Velde), d’Ertegemse Trekkers (vertegenwoordigd door Chris Ramsdam) en Bib Rode Kruis (boekenbedeling Sint-Elisabeth ziekenhuis en WZC OCMW).

VZW OMMEKAAR wil mensen die in nood zijn, zonder onderscheid, helpen. Ze zamelen kledij
en kwalitatief herbruikbare goederen in. Alles wordt door de vrijwilligers nagekeken en gesorteerd. Alles wordt te koop gesteld aan zeer democratische prijzen. Door de inzet van de vrijwilligers worden met de resultaten van de verkoop dan weer andere sociale projecten gesteund.

D’Ertegemse Trekkers of kortweg ET zijn met 9 leden in het bestuur en zorgen er voor dat Ertegem leeft.  Het was niet zonder enige weemoed naar het vroegere dorpsleven dat Chris
Ramsdam en Diane Van Ruyskensvelde in 2007 stappen zetten om een groepje gelijkgestemde zielen te verzamelen met als doel enkele initiatieven uit te bouwen om oud- en nieuwbakken Erwetegemnaren (en sympathisanten) samen te krijgen rond een echt dorpsgebeuren.

Bib rodekruis of rodekruisboek werkt met heel wat vrijwilligers voor de boekenbedeling in AZ Sint-Elisabeth, WZC Ter Deinsbeke, Rusthuis Bruggepark en psychiatrisch instituut St. Franciscus. In een ziekenhuis of verzorgingstehuis kan een boek wonderen doen. De Rode Kruisvrijwilligers gaan daarom op pad om ter plaatse boeken uit te lenen. Er wordt veel aandacht besteed aan het
contact met de patiënten en de bewoners. Even wegdromen met een goed boek kan enorm deugd doen, het brengt afwisseling in de dagdagelijkse activiteiten.

N-VA Zottegem wil 5 december jaarlijks op de agenda aanvinken.  We zijn ervan overtuigd dat
elke vrijwilliger zich met hart en ziel inzet binnen zijn/haar vereniging.  Doe zo verder, want iedereen wordt er beter van !