Misvieringen verdwijnen in zes van de twaalf kerken

Op 23 oktober 2013

Zottegem werd onderverdeeld in drie zones. Per zone zal er een kerk behouden blijven voor de wekelijkse misvieringen. Dat zijn het centrum, Sint-Maria-Oudenhove en Velzeke.

Per zone blijft er een tweede kerk misvieringen houden, zolang dat mogelijk is. Dat zijn Bevegem, Elene en Erwetegem.

In de andere kerken worden dan geen missen meer gehouden. Andere erediensten zoals geboortes of begrafenissen blijven er wel plaatsvinden en er zijn nevenbestemmingen mogelijk. Men denkt dan aan culturele activiteiten. Dat is het geval voor de kerken van Grotenberge, Leeuwergem, Sint-Goriks-Oudenhove, Strijpen, Oombergen en Godveerdegem.

Deze plannen zijn opgenomen in het meerjarenplan dat loopt tot 2019. Daarin staan ook investeringen ter waarde van bijna 2 miljoen euro ingeschreven, gespreid over de komende jaren. De grootste hap uit dat budget is de dekenale kerk in Zottegem-centrum.

'Volgend jaar willen we aan de eerste fase beginnen', vertelt schepen van Erediensten en Financiën Leen Goossens (CD&V).

'De kerk krijgt dan inbraakdetectie en brandbeveiliging. Dat gebeurt naar aanleiding van een brandstichting, enige tijd geleden. De kerk van het centrum heeft een belangrijke plaats in de stadskernrenovatie. Dan is het ook belangrijk dat de deuren steeds open zijn en de kerk bezocht kan worden door parochianen en toeristen. Een goede beveiliging is dan ook vereist.'

'In een tweede fase worden de toren en de beiaard aangepakt. Er zijn immers stabiliteitsproblemen. Na de daken en glasramen eindigen we de restauratie met de binnenafwerking. Het gemeentelijk aandeel in de werken zal zowat 600.000 euro bedragen.'

Geen blanco cheques

Ook voor de andere kerken is bekeken welke herstellings- en renovatiewerken nodig zijn. Hiervoor worden de dossiers opgestart om die in de komende jaren uit te voeren.

'De stad moet niet alleen de tekorten opvangen maar de kerkfabrieken ook aansporen om te besparen', pleit Matthias Diependaele (N-VA/ZAP).

Negen kerken beschermd

'We pleiten voor een snellere herbestemming van weinig gebruikte kerken', vult Bart Lateur (Open VLD) aan. 'De exploitatie en onderhoud van alle kerken in Zottegem kost 150 euro per inwoner per jaar.'

Schepen Goossens benadrukt dat de stad de voorstellen van de kerkfabrieken toetste aan de financiële mogelijkheden.

'Enkele voorstellen werden in de tijd opgeschoven. We zullen tot een snellere herbestemming overgaan wanneer de gelegenheid zich voordoet. De kosten aan de kerken blijven, ook na een herbestemming. Negen van de 12 kerken zijn beschermd en dan doen we niet wat we willen.'