Meerderheid veegt voorstel voor mantelzorgpremie van tafel

Op 22 april 2015, over deze onderwerpen: Mantelzorg, OCMW Zottegem

NVA/ZAP hoopte op de gemeenteraad een maandelijkse premie voor mantelzorgers goedgekeurd te krijgen. Mantelzorg is de zorg die familie, vrienden of andere vrijwilligers verlenen aan zorgbehoevenden.

"Enkele weken geleden werd ik door vrienden aangesproken met de vraag of ik wist hoe ze een aanvraag konden doen voor een gemeentelijke mantelzorgpremie. In heel Vlaanderen heeft 82 procent van de gemeenten een mantelzorgpremie. Voor Oost-Vlaanderen hebben 52 van de 65 gemeenten reeds dergelijk initiatief genomen. Zottegem behoort hier jammer genoeg niet bij", zegt OCMW-raadslid Rik Vandeputte.

Het was gemeenteraadslid Cynthia Van den Steen die het voorstel bepleitte op de gemeenteraad. "Het gaat om een symbolisch bedrag van 25 tot 50 euro op maandbasis. Gelet op de stimulering van thuiszorg en dus uitgespaarde kosten van een opname in een WZC, zou de impact op de gemeentelijke begroting beperkt moeten zijn", argumenteerde ze.

Geen behoefte

Maar zij werd eerst gecounterd door OCMW-voorzitter Kurt De Loor (sp.a). "Wij hebben onlangs een rondvraag gedaan naar de noden bij onze mantelzorgers. Niemand liet weten behoefte te hebben aan een mantelzorgpremie", reageerde De Loor. Hij moest nadien wel toegeven dat die vraag niet expliciet gesteld werd aan de mantelzorgers.

N-VA/ZAP schrok nog het meest van de reactie van CD&V, want die partij maakte van de mantelzorgpremie één van haar prioriteiten. "Ik kan dat nu niet goedkeuren omdat we hier momenteel geen geld voor hebben", liet burgemeester Jenne De Potter. N-VA-/ZAP vroeg dan om de principebeslissing goed te keuren en het geld te voorzien in de begroting van 2016, maar ook daar ging CD&V niet op in. "Alweer een verkiezingsbelofte die jullie breken", klonk het ontgoocheld.

Bron: Het Laatste Nieuws/Gent-Eeklo-Deinze, Het Laatste Nieuws/Gent-Wetteren-Lochristi, Het Laatste Nieuws/Vlaamse Ardennen, 22 april 2015, p.21