Matthias Diependaele ruimt zwerfvuil op

Op 9 februari 2015, over deze onderwerpen: Sluikstorten

N-VA-ZAP fractieleider en Vlaams parlementslid Matthias Diependaele was het afval in zijn buurt zodanig beu, dat hij eigenhandig aan het ruimen sloeg. Samen met zijn jongste dochter nam hij de Kortendries in Sint-Goriks-Oudenhove onder handen. Resultaat? Op amper  150 meter afstand een propvolle blauwe zak en daarnaast nog heel wat glazen flessen en andere rommel.

“Je kan je niet voorstellen wat daar allemaal ligt”, steekt Matthias van wal. “Ik erger mij al weken aan de vuiligheid daar. Maar nu ik er te voet eens langsliep met een vuilzak in de hand bleek het nog veel erger dan ik dacht. We vonden vooral bierblikjes, plastic flessen en glazen flessen van sterke drank”.

Zwerfvuil is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de vervuilers zelf. De Kortendries (en ruime omgeving) is één van die wegen in Zottegem waar heel regelmatig afval opduikt. Of het om zwerfvuil of sluikstorten gaat, is moeilijk te bepalen. Maar het is duidelijk dat er op de Kortendries meer wordt gestort dan elders in Zottegem. “Onbegrijpelijk waarom mensen hun rommel zomaar achterlaten op één van de mooiste plekjes van Zottegem. Al is het op andere plekken natuurlijk evenmin uit den boze”, vervolgt Diependaele.

Het is al langer duidelijk dat Zottegem een veel ruimer probleem heeft m.b.t. zwerfvuil. Al verschillende keren kwam dit aan bod op de gemeenteraad. Telkens werden dezelfde maatregelen meegegeven. In het verleden vroeg N-VA-ZAP de stad al om deel te nemen aan het project van de netheidsbarometer en om meer vuilnisbakjes te plaatsen op strategische plekken. Het stadsbestuur moet dringend een tandje bijsteken.

Vanuit N-VA – ZAP pleiten wij in elk geval voor een versterkte aanpak van sluikstorten, door een evenwichtig afvalbeleid dat sluikstorten ontraadt en met de inzet van GAS-boetes indien nodig”, besluit Matthias Diependaele.

Auteur(s):

Matthias Diependaele