Je moet het maar doen…

Op 5 november 2013

12 Jaar lang besturen. Of beter gezegd: 12 jaar lang campagne voeren met het belastinggeld van de Zottegemnaren. 12 Jaar lang elke waarschuwing voor financiële problemen en kosten die op ons afkomen naast zich neerleggen. Om dan in het 13de jaar –als de kas leeg blijkt te zijn- de schuld op een ander steken…

In een opiniestuk dat afgelopen maandag verscheen op de website van Knack waarschuwt Kurt De Loor voor het faillissement van verschillende steden en gemeenten als er geen geld komt van de Vlaamse overheid. Hij legt daarvoor de verantwoordelijkheid bij de N-VA ministers Bourgeois en Muyters.

Het is natuurlijk gemakkelijk om jarenlang zelf schulden op te bouwen. En de factuur dan door te schuiven naar een ander. Liefst nog naar een andere partij. De online reacties op het opiniestuk liegen er dan ook niet om. Het is geruststellend om te merken dat de kiezer in tegenstelling tot onze OCMW-voorzitter wèl begrijpt dat de tering al lang naar de nering moest worden gezet. En dat het doorschuiven van de verantwoordelijkheid eerder een laffe daad is van vluchtgedrag dan een voorbeeld van daadkrachtig bestuur.

De opmerking van De Loor dat hij het niet kan om “blind te besparen op de kap van de volgende generatie” wordt al snel weerlegt door de opmerking dat hij het blijkbaar wel kan om jarenlang schulden op te stapelen op de kap van diezelfde generatie. Iedereen die zelf moeite doet om zijn huishouden financieel gezond te houden begrijpt dat de schulden die je vandaag maakt, morgen moeten worden afbetaald door de volgende generatie. Jammer dat De Loor dat inzicht zelf niet had in het verleden. Aan het einde van de rit is er immers altijd iemand die de rekening moet betalen.

Nochtans zijn er voldoende waarschuwingen geweest. Zo kampt de stad Zottegem al jaren met een scheeftrekking tussen de kosten voor het OCMW en de investeringen die gebeuren in de stad. Met alle gevolgen van dien, zoals de aanhoudende leegstand in het stadscentrum. De Zottegemse burgers betalen veel meer dan vergelijkbare gemeenten voor het OCMW. Toch stemde Kurt De Loor als enige tegen een voorstel in het Vlaams Parlement van minister Bourgeois om OCMW’s en gemeentebesturen meer te laten samenwerken om efficiëntiewinsten te boeken. Besparingen waar iedereen beter van wordt. Behalve De Loor zelf. Want die verdraagt geen pottenkijkers op zijn OCMW, waar hij -en hij alleen- de plak zwaait. Het eigenbelang van De Loor wordt daarmee wel heel sterk in de verf gezet.

Een ander schrijnend voorbeeld is het Zottegemse personeelsbeleid. Door een studiebureau (KPMG) enkele jaren geleden omschreven als pure “vriendjespolitiek”. Opnieuw heeft Zottegem in verhouding tot vergelijkbare steden een stuk meer personeelsleden in dienst. Niemand pleit ervoor om zomaar mensen op straat te zetten. Ook wij niet. Maar het wordt hoog tijd om een einde te maken aan een personeelsbeleid dat enkel dient om de eigen achterban tevreden te stellen. Wij pleiten voor een verstandige afbouw van het personeelsbestand door natuurlijke afvloeiingen. Niemand komt zomaar op straat te staan, maar de kosten voor de Zottegemnaren moeten naar omlaag!

De uithaal leert ons veel meer dan er te lezen staat. Het is nu helemaal duidelijk dat men er in het Zottegemse stadsbestuur niet in slaagt om zelf orde op zaken te zetten. De zwarte piet doorschuiven is dan wel heel gemakkelijk. Maar getuigt vooral van weinig daadkracht en heeft meer iets weg van lafhartig en grotesk vluchtgedrag.

Het is dan ook geruststellend dat het stadsbestuur zelf bij monde van de burgemeester afstand heeft genomen van de open brief van De Loor. We kunnen alleen maar hopen dat de coalitiepartner van De Loor wel de daadkracht heeft om geld vrij te maken om onze stadsfinanciën op orde te zetten en geld vrij te maken om werk te maken van de broodnodige investeringen in onze Egmontstad.

Wie geen verantwoordelijkheid wil dragen, moet zich ook niet verkiesbaar stellen. Een spelletje spelen om de verantwoordelijkheid door te schuiven kunnen we missen als kiespijn. Wat we nu nodig hebben is een stadsbestuur dat oplossingen aanbrengt. In het geval van Zottegem vooral voor problemen die de vroeger CD&V – Spa coalitie zelf heeft gecreëerd.