Doodgeboren kindjes krijgen intiem hoekje

Op 27 januari 2015, over deze onderwerpen: Sterretjesweide

Op termijn moet de begraafplaats Knutsegem een park worden waar ook ouders het graf van doodgeboren kinderen op een serene manier kunnen bezoeken. N-VA/ZAP lanceert het idee van een sterretjesweide.

Gemeenteraadslid Sarah Aelbrecht (N-VA/ZAP) vindt dat ook kinderen die tijdens de zwangerschap overleden zijn een waardige plaats moeten krijgen op de begraafplaats. 'Een waardig afscheid en een serene begraafplaats zijn psychologisch erg belangrijk voor ouders en familieleden van doodgeboren baby's, ongeacht de duur van de zwangerschap', zegt Aelbrecht.

'Een klassieke begrafenis kan niet omdat tijdens de zwangerschap overleden kinderen wettelijk niet erkend worden. Men kan enkel afscheid nemen van een ongeboren kindje als zijn of haar moeder minstens twaalf weken zwangerschap achter de rug had.'

'Meestal ontfermen de kraaminrichtingen zich over te vroeg geboren en doodgeboren wezentjes en blijven de ouders achter met heel wat vragen en frustraties. Sinds de wijziging in het decreet kunnen die ouders nu aanspraak maken op een sterretjesweide, een begraving of crematie, ongeacht de duur van de zwangerschap. Een sterretjesweide moet het kind een persoonlijke plek geven waar ouders troost vinden, met een sterretje op een ijzeren staafje. Zij kunnen zelf kiezen of ze hun kindje een naam geven, enkel een datum vermelden of gewoonmijn engeltje op het sterretje zetten.'

Parkbegraafplaats

De ouders hebben nu al een plekje waar ze het graf van hun kind kunnen bezoeken en schepen van begraafplaatsen Lieselotte De Roover (CD&V) wil daar verder werk van maken. Een sterretjesweide zoals Aelbrecht voorstelt, komt er vooralsnog niet. 'Op dit moment is er op de begraafplaats van Knutsegem al een plaats die gereserveerd is voor kinderen. De kindjes liggen er allemaal samen, omringd door een haagbeuk. Het is geen sterretjesweide, maar het is wel een aparte herdenkingsplaats. We willen op termijn van de begraafplaats in Knutsegem een parkbegraafplaats maken en er een pleintje inrichten voor kinderen. Het mag geen open vlakte zijn waar iedereen passeert, maar een intiem hoekje. Er bestaan tal van mogelijkheden en ik wil er speciale aandacht aan besteden. Dat kan met het extra budget dat ik heb gekregen voor de inrichting en het onderhoud van de begraafplaatsen'