"Alleen maar illusie van inspraak"

Op 11 oktober 2012

Volgens de oppositiepartijen heeft de Zottegemnaar geen enkele vorm van inspraak. "De huidige coalitie geeft altijd de mond vol gehad van inspraak via de diverse adviesraden. Maar deze zijn te politiek getint om goed te kunnen werken. Nochtans worden daar soms goede en concrete voorstellen gedaan. Maar als sp.a en CD&V geen oren hebben naar de adviezen van dergelijke raden, en deze adviezen zelfs niet ter discussie voorlegt aan de gemeenteraad, dan zal er met de huidige ploeg niets veranderen", waarschuwt Stefaan De Moor van Open Vld.

Dieter Everaert van Groen wil dat het volgende stadsbestuur het geweer van schouder verandert. "Ze moeten eerst luisteren en dan een plan maken. Want nu vernemen de inwoners meestal op een infovergadering wat er al beslist is, zonder dat er eerst naar hun mening wordt geluisterd. Groen wil over heel de lijn meer inspraak en wil dat de adviesraden meer gerespecteerd worden.

"Het totale gebrek aan openheid wil Matthias Diependaele van N-VA-ZAP aanpakken door meer inspraakmogelijkheden te geven aan de inwoners. "Een gezonde samenleving betrekt immers alle inwoners. Respect voor alle meningen staat daarbij centraal. Het kan niet zijn dat een stadsbestuur alleen aandacht besteedt aan de aanhang van haar eigen politieke kleur. Het stadsbestuur probeert wel de indruk te wekken dat het luistert naar de inwoners. Het houdt echter op geen enkele manier rekening met de opmerkingen die worden gemaakt. Dit bracht hen al meermaals in een zeer moeilijk parket. De voorbeelden zijn bijna eindeloos: adviesraden worden veel te weinig samengeroepen, het reglement voor de zigeuners wordt niet afgedwongen, opmerkingen van handelaars in het centrum over de stadskernrenovatie werden te laat meegenomen in de plannen en men weigert commissies", somt Diependaele op.

Stijn De Bruycker van Vlaams Belang/Vlott is van mening dat voor belangrijke dossiers de mening van de inwoners moet gevraagd worden in een referendum.